Σεξ, Εξουσία, Πορνογραφία

Σεξ, Εξουσία, Πορνογραφία

Από τον 17ο αιώνα έως τον 20ο έχει ξεσπάσει ένας αναβρασμός συζητήσεων σχετικά με τη σεξουαλικότητα και πώς αυτή διαμορφώνεται από διάφορους παράγοντες.

Ενδεικτικό είναι ότι τον 17ο αιώνα η σεξουαλικότητα υπόκειται στη διαδικασία της εξομολόγησης. Η επιθυμία έπρεπε να μετατραπεί σε λόγο, καθώς θεωρούνταν θεμελιώδες καθήκον να λέγεται οτιδήποτε σχετίζεται με το σεξ. Έτσι, υπό τη μορφή γενικού εξαναγκασμού, τέθηκε μια νέα προσταγή για κάθε σωστό και ευυπόληπτο χριστιανό, «τα πάντα πρέπει να λέγονται».

Τον 18ο αιώνα, τα παιδαγωγικά ιδρύματα σχεδιάστηκαν και ρυθμίστηκαν, έτσι ώστε να προληφθούν τυχόν εκδηλώσεις σεξουαλικότητας μεταξύ των μαθητών. Σύμφωνα λοιπόν με τον κανονισμό επιτήρησης για τα λύκεια της εποχής (1809) θα έπρεπε να υπάρχει πάντα ένας δάσκαλος που θα επέβλεπε τον εξωτερικό χώρο για να εμποδίζει τους μαθητές να σταματούν και να συγκεντρώνονται. Επίσης, οι δάσκαλοι υποχρεούνταν να ξαπλώσουν, αφού πρώτα έχουν βεβαιωθεί ότι όλοι οι μαθητές βρίσκονται στα κρεβάτια τους. Επομένως, ελεγχόταν και καταστελλόταν κάθε πιθανή έκφανση σεξουαλικής επιθυμίας.

Η σεξουαλικότητα αποτέλεσε ένα εργαλείο της εξουσίας για τον έλεγχο των ανθρώπων και τα παραπάνω παραδείγματα είναι ενδεικτικά αυτή της άποψης που διατυπώνεται από τον Michel Foucault στην «Ιστορία της σεξουαλικότητας». Ο γάλλος φιλόσοφος καταλήγει ότι η σεξουαλικότητα είναι ένα κοινωνικό κατασκεύασμα που κάνει πιο εύκολο τον έλεγχό μας. Για περαιτέρω και πιο εμπεριστατωμένες πληροφορίες σχετικά με το ζήτημα, μπορείτε να συμβουλευτείτε το εξαιρετικά ενδιαφέρον έργο του Foucault.

Ας έρθουμε τώρα και στο σήμερα ρίχνοντας μια ματιά σε κάποια πολύ ενδιαφέροντα στατιστικά, τα οποία θα αποτελέσουν και την πηγή της προβληματικής που θα επεξεργαστούμε:

  • Πορνογραφικοί ιστότοποι : 4,2 εκατομμύρια (12 % των συνολικών ιστότοπων)
  • Πορνογραφικές ιστοσελίδες: 420 εκατομμύρια
  • Καθημερινές πορνογραφικές αναζητήσεις μέσω μηχανών αναζήτησης: 68 εκατομμύρια (25 % των συνολικών αναζητήσεων)
  • Διαδικτυακοί χρήστες που βλέπουν πορνό: 42,7 %
  • Παγκόσμιοι επισκέπτες σε πορνογραφικούς ιστότοπους: 72 εκατομμύρια μηνιαίως

Η πορνογραφική βιομηχανία είναι από τις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις στον κόσμο. Τα παγκόσμια έσοδα της βιομηχανίας πορνό για το 2006 έφτασαν τα 97 δις δολάρια. Στις ΗΠΑ, από το 1972-2006, τα έσοδα αυξήθηκαν από 7 εκατομμύρια σε 13 δις δολάρια. Δηλαδή σχεδόν χιλιοδιπλασιάστηκαν!

Η αξιολόγηση των παραπάνω στοιχείων γεννά κάποια ζητήματα.

Η σεξουαλικότητα ως επιβαλλόμενη εξουσία τον 21ο αιώνα ενδεχομένως να πραγματώνεται υπό ένα άλλο πρίσμα από αυτό που παρατήρησε ο Foucault, καθώς πλέον έχουμε να κάνουμε με μια ψηφιακή εποχή που η εικόνα και οι οθόνες έχουν κεντρικό ρόλο στις ζωές μας.

Ο εγκέφαλός μας είναι εύπλαστος, αλλάζει με την εμπειρία και δημιουργεί διαδρομές που σχετίζονται με ό,τι ακούμε και βλέπουμε.

Η πορνογραφία έχει τη δύναμη να μονοπωλεί τη φαντασία μας. Διαφορετικές γυναίκες δίνουν την ψευδαίσθηση στον παρατηρητή ότι έχει σχέση με ένα νέο πρόσωπο κάθε φορά. Οι σεξουαλικοί ρόλοι ορίζονται ως εξουσιαστής-εξουσιαζόμενος και κυρίαρχος-κυριαρχούμενος κι αυτό γιατί στην πλειονότητα των πορνό ταινιών η γυναίκα γίνεται θύμα κακοποίησης. Οι σεξουαλικές πρακτικές περιλαμβάνουν χτυπήματα, φτυσίματα, βρισιές και διάφορες άλλες πράξεις που επιβεβαιώνουν τον ρόλο του άντρα ως εξουσιαστή και το ρόλο της γυναίκας ως εξουσιαζόμενου ατόμου με νυμφομανιακές τάσεις (νυμφομανής< ορίζεται ως η σεξουαλική συμπεριφορά που οδηγεί τη γυναίκα σε επαναλαμβανόμενη και αχαλίνωτη σεξουαλική δραστηριότητα, την οποία δεν μπορεί να ελέγξει και να σταματήσει).

Με δεδομένο ότι ένας μέσος έφηβος εκτίθεται σε πορνό ταινίες από μικρός και συνυπολογίζοντας την έλλειψη σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία και την καταπιεστική σεξουαλικώς χριστιανική ηθική μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η σεξουαλική παιδεία του ατόμου διαμορφώνεται εν πολλοίς από το πορνογραφικό υλικό στο οποίο βρίσκεται εκτεθειμένο. Κατά συνέπεια, μιλάμε για μια ελεγχόμενη έκφραση της σεξουαλικότητας που υπακούει στους κανόνες της πορνογραφικής βιομηχανίας.

Ζώντας σε μια ιντερνετοκρατούμενη εποχή, ο πιο εύκολος τρόπος εκπλήρωσης ερωτικών αναγκών-κενών που δεν κοιτάει εξωτερική-εσωτερική εμφάνιση είναι να δεις ένα πορνό βίντεο. Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες, όλο και περισσότεροι άνθρωποι εθίζονται στις πορνό ταινίες. Ο εθισμός αυτός έχει αρκετές ομοιότητες με τον εθισμό του ατόμου σε χημικές ουσίες. Ειδικότερα, η ερευνήτρια του πανεπιστημίου Cambridge, Valerie Voon, δήλωσε σχετικά ότι «όταν ένας αλκοολικός δει μία διαφήμιση ποτού, ο εγκέφαλός του θα αποκριθεί και θα διεγερθεί με ένα πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Παρατηρήσαμε την ίδια μορφή εγκεφαλικής δραστηριότητας και στους χρήστες πορνογραφικού υλικού».

Η υπερβολική έκθεση στις πορνό ταινίες υπονομεύει και τις ερωτικές σχέσεις των ανθρώπων. Πιο συγκεκριμένα, είναι συχνό φαινόμενο ο άντρας να προσπαθεί να φτιάξει παρόμοιες αναπαραστάσεις με τη σύντροφό του, αναπαραστάσεις που τώρα δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες της εικονικής πραγματικότητας. Η γυναίκα της απτής πραγματικότητας ενδεχομένως να μην ηχεί και να μην πράττει σαν το προβεβλημένο προϊόν και αυτό που ακολουθεί είναι η απογοήτευση.

Ο homo sapiens έχει μεταλλαχτεί σε ένα homo videns (<video = βλέπω στα λατινικά), σε έναν άνθρωπο δηλαδή που βλέπει χωρίς να σκέφτεται, ενώ θα έπρεπε να σκέφτεται χωρίς να βλέπει. Στην περίπτωση του πορνό, το άτομο καταλήγει να φαντασιώνεται καθοδηγούμενο οπτικά από ένα προπαρασκευασμένο σενάριο.

Επιτακτική λοιπόν όσο ποτέ άλλοτε είναι η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση του ατόμου από μικρή ηλικία. Το σεξ δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με μεγαλύτερη συναισθηματική βαρύτητα απ’ όσο του αξίζει. Το παιδί πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι το σεξ είναι κάτι απόλυτα φυσιολογικό χωρίς να του μένει η εντύπωση πως πίσω από αυτό κρύβεται κάτι πονηρό ή και απαγορευμένο.

Make sex no war…

Ν.Σ.

Πηγές

http://www.pentapostagma.gr/2013/09/oethismossthnpornografiatoidiosovarosmetonethismostoalkoolkaitanarkwtika.html#.Uut_lPl_tUB

http://www.terrapapers.com/?p=11320

Foucault Michel ‘Η ιστορία της σεξουαλικότητας’ εκδ. ΠΛΕΘΡΟΝ, Δεκέμβριος 2011

Author

Οι φίλοι μου σαλιγκραφείς συχνά μου λένε ότι μοιάζω με γυναίκα· θα 'λεγα ότι βρίσκω ένα κάποιο ενδιαφέρον σε αυτή την αοριστία. Ο σκύλος μου απ' την άλλη, με κοροϊδεύει ότι είμαι αδέξιος και ενίοτε κοινωνικά απροσάρμοστος. Ίσως, γι' αυτό και όταν μιλάω κουνάω γρήγορα τα χέρια μου χτυπώντας καταλάθος τους διπλανούς μου. Η ευθύνη μου ως σαλιγκραφέας συνοψίζεται στο να λέω ψέμματα και να βάζω άνω τελείες· η άνω τελεία συμπυκνώνει την ποιητική μου θεωρία. Απ' την άλλη μισώ τα greeklish και τα μηχανάκια, ιδίως δε, όταν αυτά με προσπερνάνε από δεξιά. Η λογοτεχνία του 19ου αιώνα είναι η αγαπημένη μου.-

1 comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *